Claudias nya liv - del 6

Kommentera

Dagen därpå fick jag åka buss eftersom mamma skulle till jobbet. Jag kom lite sent till bussen så jag fick springa efter den. Som tur var stannade den. När jag gick på bussen var jag röd som en tomat. Som om det inte räckte med att vara ny, jag fick också äran att skämma ut mig totalt.

 

En vecka gick och jag hade  fortfarande inga kompisar. Ingen hade sagt något till mig förutom; `Kan jag få låna en penna?´ och `Tack för lånet´. På rasterna hade jag bara suttit på bänken och jag satt själv på lunchen. Man skulle ju kunna tro att vår lärare Karin skulle märka något, men vår klass är så stor. Hon märker aldrig om något händer i vår klass. Det är sant, det har varit många bråk i klassen under den tid som jag har gått här. Hon märker iallfall om det är slagsmål. Hemma trodde alla att det gick bra med kompisar och sånt, fast Elin och Carro visste förstås att det inte var sant. Jag ägnade kvällarna åt att prata med dem, de fick veta allt om hur jobbigt det var på den nya skolan.

 

När jag gick in i klassrummet satt där två tjejer som jag inte kände igen. Jag undrade vilka de var. Sen kom Karin och alla blev tysta. Vi räknade matte. På rasten satte jag mig på min gamla kompis, ”bänken”. Då kom de två tjejerna fram till mig.

 

–Hej! Du måste vara den nya tjejen. Jag heter Sandra, sa den ena tjejen.

–Och jag heter Alexandra. Du kan kalla mig Alex. Vad heter du? sa den andra.

-Jag heter Claudia, mumlade jag blygt.

-Wow, vilket häftigt namn. Det är så annorlunda, sa Alex.

-Varför var ni inte i skolan förra veckan? undrade jag.

-Vi var på semester i spanien med våra familjer, berättade Sandra. Det ringde in. Medan vi gick in undrade Sandra och Alex om jag ville sitta med dem på lunchen. Det ville jag såklart.

 

På lunchen satt vi och pratade, flamsade och skrattade. Vi hade jätte kul. Jag fick veta att Alex bor på en gård och har en egen häst som heter Shanti, hon är med i många ridtävlingar varav hon vinner de flesta enligt Sandra. Hon har två storebröder som båda går på gymnasiet och en lillasyster som knappt har hunnit fylla ett. Sandra bor i en liten villa med sina föräldrar, hon har har en storasyster som är 25 år och studerar i Göteborg. Hon har också en hund som heter Bree, hon har lite blandade nöjen tex att simma, dansa och spela piano. Sen ville de förstås veta lite om mig också, så jag berättade om min familj, varför vi flyttade och om mitt intresse för djur.  Resten av dagen gick jätte snabbt. Mamma kom och hämtade mig. När vi satt i bilen sa mamma; Så var det ju detta med hunden också.